Desatero pro učitele (pedagogické pracovníky
1) Děti a žáci s odlišným mateřským jazykem (OMJ) jsou stejně nadané, jako jejich česky mluvící spolužáci. Přistupujte k nim proto s pochopením pro jejich schopnosti a dovednosti.
http://cizinci.nidv.cz/legislativa/
2) Pomozte žákům s OMJ překonat jazykovou bariéru. Intenzivní výuka češtiny jako druhého jazyka zkracuje dobu, po kterou tito žáci potřebují větší míru podpory.
http://www.inkluzivniskola.cz/cestina-jazyk-komunikace/cestina-jako-druhy-jazyk-cjdj
3) Seznamte se s principy výuky češtiny jako druhého jazyka na webovém portálu www.inkluzivniskola.cz a tyto principy využívejte v praxi. Ke stažení máte k dispozici množství připravených materiálů a odkazů na existující učebnice a zdroje.
http://cizinci.nidv.cz/metodiky/
http://www.inkluzivniskola.cz/cestina-jazyk-komunikace/vyuka-cjdj-materialy-tipy
http://www.inkluzivniskola.cz/cestina-jazyk-komunikace/ucebnice-online-odkazy
4) Vytvořte žákům s OMJ plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán, který pomůže sledovat a vyhodnocovat jejich pokrok a upravovat vzdělávací cíle. Na naplňování plánu spolupracujte s ostatními učiteli.
http://www.inkluzivniskola.cz/plany-podpory
5) Hodnocení žáků s OMJ, kteří nerozumí, jazyku se obvykle vnímá jako problematické. V této souvislosti je možné využít ustanovení vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, a to §15 odst. 6., který uvádí, že při hodnocení žáků cizinců, kteří plní v České republice povinnou školní docházku, se úroveň znalosti českého jazyka považuje za závažnou souvislost podle odstavců 2 a 4 této vyhlášky, která ovlivňuje jejich výkon. Při hodnocení těchto žáků v jakémkoliv předmětu je tedy nutné přihlížet i k úrovni jejich jazyka. Využívejte proto možnost slovního hodnocení. U žáků s OMJ hodnoťte reálně dosažený pokrok a úsilí.
http://www.inkluzivniskola.cz/organizace-integrace-cizincu/jak-hodnotit-zaka-cizince
6) Nebojte se vytvářet vlastní pracovní materiály odpovídající aktuálním potřebám žáků s OMJ.
http://www.inkluzivniskola.cz/pedagogika-aneb-cizinec-v-tride/tvorba-pracovnich-listu
7) Vytvářejte situace, při kterých budou moci žáci s OMJ aktivně uplatňovat nová slova, která se naučili.
http://www.inkluzivniskola.cz/zapojeni-do-vyuky
8) Využívejte výukové materiály a tipy k výuce v jednotlivých předmětech, které jsou volně ke stažení na www.inkluzivniskola.cz
http://www.inkluzivniskola.cz/pedagogika-aneb-cizinec-ve-tride
9) Svým příkladem napomáhejte vytvářet pozitivní klima třídy. Připravte třídu na příchod žáka, který neumí česky. Najděte mu na přechodnou dobu tzv. patrona z řad spolužáků. Posilujte podporující prostředí.
http://www.inkluzivniskola.cz/organizace-integrace-cizincu/klima-skoly
10) Nebojte si říci o podporu. Neváhejte se obrátit s dotazem např. na kolegy, kteří podobnou situaci řešili v minulosti, odborné pracovníky neziskových organizací.
http://www.auccj.cz/poradna.html
http://www.meta-ops.cz/poradenstvi-metodicka-podpora-vyukove-materialy
http://www.icpraha.com/ (možnost komunitních tlumočníků)