Všeobecné informace ke školnímum stravování

VŠEOBECNÉ INFORMACE VZTAJUJÍCÍ SE KE ŠKOLNÍMMU STRAVOVÁNÍ

Školní jídelna se řídí Výživovými normami a Nutričními doporučeními, zpracovanými odborníky Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva školství, tzn. že musíme splnit spotřebu u sledovaných druhů potravin. Toto kontroluje jak ČŠI, hygiena a zřizovatel.  K zajištění tohoto plnění slouží tzv. Spotřební koš, kde je uvedena spotřeba potraviny na dítě a den a sledování nutričních hodnot. Sumarizace se provádí měsíčně.  Skupiny potravin sledované spotřebním košem ( dále jen SK):

  1. MASO
    Maso je nezastupitelným zdrojem plnohodnotných bílkovin. Obsahuje esenciální aminokyseliny, které tělo potřebuje pro obnovu tkání a růst. Naše tělo je neumí vytvořit z jiných aminokyselin a musí je přijímat z potravy již hotové. Maso je též zdrojem minerálních látek – železa, fosforu, zinku, hořčíku … obsahuje vitaminy skupiny B, vitamin A, D, E. Z vnitřností používáme pouze výjimečně drůbeží nebo telecí játra,  – jsou významným zdrojem železa, vitaminu A ,B a kyseliny listové.  Uzeniny a paštiky j nepoužíváme,  pouze šunku, kladenskou a debrecínskou pečeni.  V naší  škole používáme všechny druhy LIBOVÉHO masa :  kuřecí – hovězí – telecí – vepřové – krůtí – králičí – kachní – ryby
  2. RYBY
    Ryby obsahují mastné kyseliny, které jsou důležité pro zdraví srdce a cév. U dětí podporují správný růst a duševní vývoj. Obsahují vitaminy A,B, D a E, mořské ryby dodávají ještě navíc jód. Ryby připravujeme převážně přírodní, na másle, na bylinkách, v zelenině, výjimečně v trojobalu jako řízek.  Objednáváme ryby čerstvé  (kapr, okoun, halibut, treska, losos…..)
  3. MLÉKO
    Mléko je významným zdrojem vápníku, který je potřebný pro zdravý vývoj kostí a zubů. Z mléka a mléčných výrobků je daleko lépe vstřebatelný, než z jiných potravin. Dále mléko obsahuje vitaminy A,D,B12 a minerály hořčík, selen, zinek, měď. Používáme mléko čerstvé, polotučné trvanlivé, připravujeme ovocné koktejly, kakao, granko, bílou kávu (melta obsahuje čekanku, ve které se nachází inulin, který je důležitý pro čištění krve, jater a podporuje trávení), dále pudinky, obilné kaše, jogurtová a kefírová mléka, ochucená mléka medem, vanilkou… 4. MLÉČNÉ VÝROBKY  Mléčné výrobky využíváme na svačiny a do pomazánek. Jedná se o různé druhy sýrů (jsou zdrojem vápníku, fosforu, vitaminů A,D,B), tvarohy – jsou lehce stravitelné, kvalitní české jogurty a snažíme se dát mléčných výrobků víc, než je předepsáno, aby děti, které nechtějí pít mléko, dostaly nezbytné látky do těla tímto způsobem.
  4. ZELENINA
    Zelenina má nízkou energetickou, ale vysokou biologickou hodnotu, a to hlavně v čerstvém stavu. Obsahuje vitamíny – C,skupiny B, K… a provitaminy. Ty se naopak uvolňují při tepelné úpravě – hlavně beta karoten a rovněž se rozpouští v tuku. Proto např. do pomazánek mrkev krátce orestujeme, nebo do zeleninových salátů kápneme olivový olej. Dále obsahuje minerální látky jako fosfor, hořčík, draslík železo, mangan, vápník…, sacharidy, vlákninu
  5. OVOCE
    obsahuje více jednoduchých sacharidů (glukózu, fruktózu, pektiny, celulózu) a má celkově vyšší energetickou hodnotu. Z vitamínů jsou zastoupeny především vitaminy C,B, fosfor, A, karoteny, minerály – vápník, draslík, fosfor, mangan… Ovoce a zeleninu podáváme jako nabídku v malých kouscích ve třídách na krytých tácech od 8.00 hodin tak, aby si každé dítě našlo to, co mu opravdu chutná a ke svačinám volíme takové kombinace ovoce a zeleniny, aby se hodili k pomazánce…. Připravujeme zeleninové i ovocné saláty, pyré připravované  z čerstvého ovoce, koktejly, nekonzervované vakuované mošty a citronády a oranžády z čerstvého ovoce.  Do ovoce patří též ořechy – je v nich méně sacharidů, ale více tuků, které však mají příznivé složení pro organismus. Ořechové náplně používáme do moučníků.
  6. TUKY
    Tuky jsou pro děti nezbytným zdrojem energie, vitaminů A,D, E, K a dalších látek, potřebných pro vývoj a růst těla. Jedná se např. o nenasycené mastné kyseliny. Tuky zajišťují využití vitaminů rozpustných v tucích, tvorbu některých hormonů, mechanickou ochranu vnitřních orgánů, tepelnou rovnováhu těla. Esenciální kyseliny nedokáže tělo vytvořit z jiných mastných kyselin, proto je důležité pro správou funkci organismu je přijímat stravou – nejlépe z rostlinných olejů.  Na mazání pečiva je nejlepší použít máslo, do pomazánek používáme  Lučinu, pomazánkové máslo,tvarohy, žervé a sýry, na vaření oleje slunečnicový,řepkový a do salátů olivový. Klasicky smažené pokrmy ve školce nepřipravujeme, nahrazujeme je úpravou v konvektomatech s minimálním použitím tuku.
  7. CUKRY
    Cukry jsou zdrojem energie. Snažíme se děti nezvykat na příliš sladké chutě. Na druhou stranu sladká jídla do dětského jídelníčku patří. Ve SK množství cukrů a tuků neustále sledujeme a snažíme se co nejvíce přiblížit ke spodní hranici nastavení procent SK. Nepoužíváme kupované sladkosti, ve kterých se nachází tzv. skryté cukry, moučníky pečou paní kuchařky dětem samy a vždy jsou doplněny ovocem, tvarohem, ořechy, mákem či kakaem, aby byly hodnotným pokrmem. Kupované perníčky využíváme výjimečně pouze jako náhradu za odpolední svačinu, když dítě odchází po obědě domů.
  8. LUŠTĚNINY
    Luštěniny jsou zdrojem kvalitních rostlinných bílkovin, které v kombinaci s obilovinami (luštěnina a chléb, šoulet- hrách a kroupy …) tvoří bílkoviny srovnatelné se živočišnými. Proto se nedoporučuje doplňovat luštěniny masem, či vejci, ale obilninou. Dále jsou zdrojem jak vitaminů – hlavně skupiny B, tak i množství minerálních látek a vlákniny. Dětem je do jídelníčku zařazujeme nejen jako hlavní jídlo, ale i jako vložky do polévek, zahušťujeme jimi polévky, přidáváme je do pomazánek, kombinujeme se zeleninou. Snažíme se je dětem nabídnout v co nejpřijatelnější formě tak, aby si na ně zvykly a také si na nich pochutnaly.
  9. BRAMBORY
    Brambory jsou cenným zdrojem vitaminu C a dalších, obsahují minerální látky, především draslík a fosfor. Do jídelníčku je zařazujeme nejen jako přílohu, ale i jako bezmasé jídlo, neboť jsou zároveň dostatečně sytící díky obsaženým sacharidům.

PITNÝ REŽIM
Na běžný pitný režim nabízíme po celý den čerstvou kohoutkovou vodu, oživenou citrusovými plody, okurkou, mátou, meduňkou, nebo nepatrně slazené ovocné a bylinkové čaje. V zahradě mají děti instalované pítko, kde se mohou kdykoliv napít. K hlavnímu jídlu střídáme vakuované mošty z českého ovoce a zeleniny, pramenité vody, citronády a oranžády  připravené z čerstvého ovoce (i zeleniny) paní kuchařkou, I osvědčené vitaminové nápoje  (bez umělých sladidel a barviv).

V naší mateřské škole vaří paní kuchařky z čerstvých a kvalitních potravin, které nám dodávají stálí a osvědčení dodavatelé Máme s nimi dlouholeté dobré zkušenosti a dokáží nám většinou vyjít vstříc svou nabídkou i kvalitou surovin. Polotovary a instantní směsi nepoužíváme. Z mražených potravin odebíráme pouze vícedruhovou zeleninu, mimosezonní ovoce, z masa pak ryby, maso králičí a občas drůbeží.  Snažíme se v co největší míře  využívat sezónní potraviny a pokoušíme  se navíc objednávat co nejvíce českých potravin  /maso z místních chovů, kapr třeboňský, ovoce z Litoměřicka a Loun, zelenina částečně od farmářů, med od místní včelařky – oceněný jako nejlepší med v Česku, mléčné výrobky …/ Kuchyň, sklady a veškeré zázemí patřící ke kuchyni prošlo v roce 2014 celkovou rekonstrukcí, díky které vaříme v konvektomatech nejnovějšího typu. Proto můžeme nahradit klasické smažení přípravou v podstatě bez tuku, pouze orosením potraviny olejem, takže zcela odpadají těžká a tučná jídla. Brambory vaříme v páře – tím ztrácí minimum výživových hodnot a jsou lehce stravitelné. Libové maso jako krůtí prsa, hovězí maso apod. je i po tepelné úpravě měkké, šťavnaté a přitom dokonale propečené. Ryby jak čerstvé, tak mražené neztrácení ani po tepelné úpravě příliš na váze. Pro vývary používáme program na šetrné noční vaření, takže máme i bez ochucovadel výborné polévky.  K vylepšení  používáme zelené koření – bylinky, které si částečně i samy pěstujeme na zahradě ) a kulinářské droždí, které v hotovém pokrmu dodá nejen chuť, ale i vitaminy skupiny B Snažíme se naučit děti zdravě, ale chutně se stravovat, což se nám většinou daří. Děti často  s chutí snědí jídla, která doma zcela odmítají. Bez problémů tak plníme jak Spotřební koš, tak i Nutriční doporučení, která si můžete pročíst na www.stránkách Zdravé školní jídelny. Dodatek ředitelky: Děkuji moc moc kolektivu školní kuchyně ze skvělá jídla, která jsou nejen chutná a zdravá, ale i báječně vypadají na talíři.