Na cestě k inkluzi propojujeme světy dětí zdravých a znevýhodněných. Každé dítě je u nás vítáno.
PODZIMNÍČEK - svá díla noste do své třídy (podepsaná) do 29.10. Společná vernisáž ve čtvrtek 31.10. - helloweenský karneval.
Ale:
Výchova dítěte v naší mateřské škole směřuje k rozvoji osobnosti, posilování úcty k právům a svobodám, posilování úcty k rodičům, kultuře, jazyku, zemi kde žijeme, civilizaci, jiným národům, etnikům a náboženstvím. Chceme vést děti k snášenlivosti, úctě k životnímu prostředí, připravovat je na zodpovědný a kvalitní život. Mateřská škola je umístěna v klidné vilové čtvrti v blízkosti lesa v lokalitě „Cibulka“. Budova je z velké části zrekonstruovaná, třídy jsou moderně vybaveny a vymalovány veselými pastelovými barvami. Děti denně využívají sportovním nářadím bohatě vybavenou tělocvičnu a rozsáhlou zahradu s klouzačkami, tobogánem, herními sestavami, nově vybudovaným pítkem, pískovišti a dalšími hračkami.
Ve své práci akcentujeme všestranný rozvoj dítěte, který vychází z upřímných a vlídných vztahů mezi učitelkou a dětmi i mezi dětmi samotnými. Na základě pevných kladných vztahů uskutečňujeme uspokojování potřeb dětí jak fyzických, tak psychických, které vychází ze zákonitostí vývoje dítěte, z konkrétních situací, citových stavů dítěte i zájmů celé skupiny.
Snažíme se o vytváření a vypěstování celého souboru společensko-pozitivních vztahů, připravenosti pomáhat druhým, ohleduplnosti, trpělivosti a porozumění. Při tom dbáme na to, aby se tyto vlastnosti nevytvářely jenom živelně, vzájemným soužitím, ale aby byly systematicky pěstovány a upevňovány. Cílem naší snahy je samostatné, spokojené dítě, které je připravené se učit a rozvíjet své schopnosti, vnímat své okolí a komunikovat s ním. Kromě toho se učí prosazovat svůj názor, ale i respektovat druhé.
Důraz klademe na aktivní účast dítěte, která je založena na smyslovém vnímání, prožitkovém a interaktivním učení. Vzdělávání probíhá zpravidla ve skupinách nebo individuálně. Všechny předkládané činnosti obsahují herní prvky a prvky kreativity bez zbytečného memorování a nabízení hotových poznatků.
Zároveň dětem necháváme dostatek času i prostoru pro spontánní hru, relaxační a odpočinkové činnosti.
Vedle tříd běžných pro zdravé děti, kde je možnost integrovat děti s lehčím stupněm postižení, zajišťujeme péči ve třídách zřízených dle §16, odst.9 dětem s kombinovanými vadami, vadami logopedickými, poruchami chování a dětem s poruchou autistického spektra. Počet dětí ve třídě je výrazně nižší. V těchto třídách probíhá práce s dětmi dle individuálních vzdělávacích plánů, které zpracovává speciální pedagog v těsné spolupráci s učitelkami a dalšími odborníky. Vedle běžných aktivit jim poskytujeme řadu speciálně pedagogických činností, které umožňují optimální rozvoj jejich osobnosti a dosáhnutí co nejvyšší možné úrovně vzdělání v rámci jejich postižení a co největší samostatnosti. Ve spolupráci s dětským psychologem, klinickým logopedem a speciálním pedagogem je uplatňován důsledně individuální přístup jako možnost diferencovat požadavky podle stupně inteligence, popř. poruchy či postižení. Při práci ve třídě pro děti s poruchou autistického spektra je využíváno strukturovaného učení a aktivizují přístup využívající prvky programu Son-Rise.. Naše snažení si klade za cíl jít cestou k inkluzi.
Obsah vzdělávání vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, respektujeme všechny hlavní cíle. Konkretizace obsahu je uskutečňována prostřednictvím edukačních činností (viz TVP) na základě prožitků a zkušeností. Je stavěna na vnitřní motivaci dítěte a jeho osobní aktivitě. Vždy vychází z osobní možnosti a potřeby každého dítěte, ze života dětí a prostředí, ve kterém vyrůstají.
Na třídách pracujeme podle projektů. Naše země je veliká, žijeme zde my, druzí lidé a kamarádi, zvířata, je zde plno rostlin, řek a lesů, moří a pouští, hor a zelených luk. Všechno chceme poznat, osahat si, prožít.
Témata jednotlivých projektů jsou v každé třídě plánována postupně dle ŠVP, potřeby a nahodilých situací, svým obsahem vedou k naplňování klíčových kompetencí pro předškolní období. Součástí ŠVP je ve speciálních třídách hipoterapie a canisterapie.
– žlutá – kde se slunce dotkne země…
– modrá – podej mi ruku a pojď…
– fialová – bludiště vztahů…
– červená – jsme stejní, jsme jiní…
zelená – zelení kouzelníci…
Celý ŠVP vychází ze znalostí dětí, jejich aktuálního rozvojového stavu i konkrétní životní a sociální situace – každé dítě má právo být jiné, mít jiné potřeby, rozvíjet a učit se svým tempem, podporujeme iniciativu, tvořivost a vlastní fantazii.
Naše snažení směřuje k tomu, aby děti, které mateřskou školu opouštějí, byly osobnosti pokud možno jedinečné, vzhledem ke svému věku a individuálním možnostem co nejvíce samostatné, sebevědomé a sebejisté, s vlastním rozumem, schopné dívat se kolem sebe, uvažovat, tvořivě přemýšlet a jednat. Chceme, aby z nich byli jedinci na své úrovni přizpůsobiví, odvážní a také zodpovědní, ochotní nejen přijímat, ale také dávat, schopní se dále rozvíjet, učit se všemu, co budou v životě potřebovat a aktivně čelit problémům, které život přináší.